Great design simplifies a complex world

Ben jij een geboren designer? Heb jij een mening over elk logo die je in de stad ziet? Of ben jij stiekem een groot fan van Jeroen van Eerden? Dan had je deze lezing niet mogen missen. Verslapen of onbewust van deze activiteit? Wij nemen je mee terug naar de ochtend van 26 september.

Op 26 september was het tijd voor de eerste lezing van het nieuwe collegejaar. Het was de eer aan Jeroen van Eerden, een designer uit Groningen. Om half 11 in de ochtend ontstond er langzaam een lange rij voor het auditorium. Een samenstelling van KIC-leden, studenten van het instituut en overige geïnteresseerden stonden klaar om een diepe duik te nemen in de wereld van het designen.

Jeroen van Eerden is 33 jaar en geboren in Amsterdam. Sinds 2013 beheert hij zijn eigen studio op het gebied van freelance designs en branding in Groningen. Voorafgaand aan zijn carrière heeft Jeroen Human Technology gestudeerd aan het Noorderpoort College. Tijdens zijn stageperiode is hij erachter gekomen dat design het onderwerp is waar hij de rest van zijn leven mee bezig wil zijn. Om deze reden is Jeroen Communication and Multimedia Design gaan studeren in 2008.

Jeroen startte zijn verhaal met een kleine introductie over zichzelf. Hij is designer, vader, heeft een hond, en niet geheel onbelangrijk, komt geen dag door zonder koffie. In zijn vrije tijd gaat hij graag hardlopen, fotograferen, chillen met vrienden, series kijken of mountainbiken. Je zal denken, waar haalt deze man de tijd vandaan? Dat dachten wij ook! Voordat Jeroen is begonnen met logo design, waar hij zich op dit moment vooral mee bezighoudt, maakte hij vooral posters en digitale illustraties. Om een betere designer te worden maakte Jeroen gebruik van zijn gebreken. Zo heeft de designer ADD en vindt hij het moeilijk om met complexiteit om te gaan. Jeroen gelooft dat abstractie hiervoor de sleutel is en zoals hij ons vertelde: ‘’Great design simplifies a complex world.’’

Jeroen had veel te vertellen over zijn functie als designer. Van welke personen hij op Instagram volgt tot zijn positie als jury van o.a. de Indigo Design Award. Zijn grootste inspiratiebronnen zijn Aron Draplin, Nick Slater (die dezelfde hond heeft als hij), Saul Bass en Paul Ibou. Zijn klanten vindt hij vooral op Dribble, Instagram en Behance en deze komen van rond de hele wereld, maar vooral uit Amerika. Elke maand werkt Jeroen aan 3 tot 5 projecten. Deze projecten bestaan meestal uit het maken van logo’s maar soms ook uit het ontwerpen van iconen, illustraties en branding. Ook het designproces blijft tijdens zijn presentatie niet achterwege. Van een briefing, tot de eerste aanbetaling en het concept naar de feedback, de nieuwe versie en uiteindelijk, het eindresultaat. Zelfs nadat het eindresultaat de klant heeft bereikt, is het proces nog niet afgelopen. Minstens zo belangrijk zijn de evaluatie en de support. De reden dat Jeroen het zo fijn vindt om eigen baas te zijn is dat hij dicht bij zijn familie is en een erg flexibel leven kan leiden.

Uiteraard kon Jeroen ons niet verlaten voordat hij wat tips had losgelaten voor de huidige designers onder ons. Volgens Jeroen is het belangrijk om te zorgen voor een sterk portfolio. Daarnaast moet interactie altijd voorop staan en zijn community platforms zeker niet onbelangrijk. Ondanks dat een logo maken altijd bestaat uit schetsen, het kiezen van een concept, het kleur geven aan je logo en het kiezen van een typografie zijn er oneindige mogelijkheden. Dit leidt ertoe dat het bij jou ligt om je te onderscheiden van anderen binnen het werkveld. De valkuilen van het vak zijn volgens Jeroen discipline en routine, het opbouwen van spaargeld en het vinden van de juiste werkomgeving.

Samenvattend heeft Jeroen ons in een uur meer geleerd dan wij durfden dromen. Hij nam ons mee in een inspirerend verhaal, waarbij geen minuut te lang was. Jeroen drukt ons voordat hij het auditorium verlaat op het hart dat je met designen een verhaal vertelt en door iconen te gebruiken, iedereen het verhaal begrijpt wat jij wil vertellen. Iconen zijn namelijk in elke taal, en elke cultuur, hetzelfde.

Jeroen, bedankt voor jouw inspiratie!

Eva Kraaijeveld - Redactiecommissie Studievereniging KIC