What's your F*ck-up Friday?

Net als vele andere commissies zat ook de carrièrecommissie de afgelopen tijd met de handen in het haar. De bedrijfsbezoeken konden niet doorgaan en ook de citytrip naar Eindhoven moest worden gecanceld. Zonde van je jaar als actief lid van KIC, zou je zeggen... De carrièrecommissie nam hier geen genoegen mee en ging op zoek naar iets nieuws, om zo toch de leden van KIC een kijkje te geven in het bedrijfsleven. “Wie zoekt, zal vinden” zou zomaar een uitspraak van Tom Kellendonk kunnen zijn. Want na veel brainstormen, twijfelen en de nodige koppen koffie was daar uiteindelijk de KIC-IT podcast! Een live podcast waarin professionals het gesprek aan gaan met onze eigen Christian Koops, terwijl jij thuis vanuit je luie stoel meekijkt!

De KIC-IT podcast is een terugkerende podcast met video ondersteuning op het YouTube-kanaal van Studievereniging KIC. Tijdens de podcast gaat KIC-lid én oud-bestuurder Christian Koops in gesprek met professionals uit het werkveld. De eerste afleveringen hadden als thema F*ck- up Friday; gericht op de valkuilen die je tegenkomt als ondernemer. Voor de allereerste aflevering wist de carrièrecommissie direct een interessante gast tevoorschijn te toveren. Henriëtte Veenstra, oprichter en eigenaar van bedrijfseconomisch adviesbureau onderneemhet en het online platform ikonderneemhet.nl, was de ideale persoon om de eerste podcast af te trappen!

Onderneemhet is in 2009 als project opgestart door Henriëtte. Na twee succesvolle jaren besloot Henriette een stapje verder te gaan en haar project daadwerkelijk in te schrijven bij de KvK. Het bedrijf richt zich op de zzp’er en het bespreken van alle onderwerpen die komen kijken bij het ondernemerschap. Onderneemhet ondersteund zzp’ers bij het ondernemerschap, de ontwikkeling binnen een eigen bedrijf, het boven water houden van een eigen onderneming en ook wanneer het minder goed gaat ondersteund Onderneemhet de zzp’er bij de afbouw van het bedrijf.

Een uur lang is Christian in gesprek geweest met Henriëtte over haar ervaringen in het bedrijfsleven en de diensten die ze biedt. Tijdens de podcast werden er in de chat verschillende vragen gesteld door de leergierige KIC’ers. Zo was één nieuwsgierige kijker benieuwd wat Henriëtte ziet als belangrijke eigenschappen voor een ondernemer. Daarbij kwam één eigenschap direct naar voren: doorzettingsvermogen. “Als startende ondernemer gaan er eerst negen dingen fout voordat er iets goed gaat; daar moet je mee leren omgaan en gewoon doorzetten”. Belangrijk volgens Henriëtte is ook dat je een missie hebt. Het gaat erom dat je kijkt naar waar jouw meerwaarde ligt in de markt, daarbij staat een functie niet voorop.

Een week later zat alweer de volgende gast aan tafel. Rianne Schuurman is zelfstandig communicatie- en marketing adviseur. Met een geschiedenis binnen het Martini Ziekenhuis als marketingadviseur en dankzij het hebben van een eigen biografiebureau weet ze precies hoe ze met haar klanten in gesprek moet gaan. Rianne komt in de podcast als een enthousiaste en vooral spontane vrouw naar voren. Zo vertelt ze dat ze als zzp’er niet ver de toekomst inkijkt; maximaal een jaar. “Als je denkt ‘ik wil die kant op’ en je zet je hiervoor in en verdiept je in wat je wil, dan komt datgeen wat bij je past wel naar je toe”. Niets blijkt minder waar; zo hoorde de spontane Rianne via een oude vriend over een leiderschapsreis naar Gambia. Een week later zat ze in het vliegtuig die kant op!

Natuurlijk zijn dit maar twee hele bondige introducties van de ondernemers die de afgelopen weken verschenen op de KIC-IT podcast. We raden je vooral aan om ze zelf nog even terug te kijken! Er komt een bom aan informatie over je heen waar voor ieder individu wel een interessant onderwerp tussen zit. Mocht je het niet doen voor de informatie van deze interessante vrouwen, zet dan de podcast aan om een moment stil te staan bij de productie achter de podcast. Want poeh zeg, de enorm goede kwaliteit van het beeld en geluid, samen met de fantastische overgangen laten zien dat er getalenteerde personen achter de schermen van de podcast werken. Super bezig vinden wij, we kijken erg uit naar de volgende edities van KIC-IT!

Daan Heijnen - Redactiecommissie Studievereniging KIC

Daan