Blogs

We invite you to have an attitude

“Zijn er ook internationals aanwezig? Want ons Engels is quite small, klonk het de 27ste van februari door de zaal wanneer Pascal Rumph en Hans Gerritsen van design- en communicatiebureau Buro Reng vol enthousiasme klaar stonden om de lezing te beginnen. Met de R van Rumph en de G van Gerritsen, zo zeggen ze dat zelf, is de naam van het bureau ontstaan. Een klein maar fijn groepje studenten zat in ieder geval nieuwsgierig in de startblokken om meer te weten te komen over Buro Reng. 

Pascal en Hans gaan way back. De mannen kennen elkaar al twintig jaar en hebben ongeveer elf jaar samengewerkt. Pascal was vroeger het irritante maar nieuwsgierige kind die altijd met zijn vinger omhoog zat in de klas. Wel had hij altijd de droom om designer te worden en daarom heeft hij onder andere aan Minerva gestudeerd. Hans daarentegen had voor ogen om docent te worden, maar kwam erachter dat hij meer ambitie had om te creëren en koos er uiteindelijk voor om grafische vormgeving te studeren. Na een jarenlange, succesvolle samenwerking besloten de twee koppige ondernemers, naar eigen zeggen, de handen ineen te slaan. Pascal en Hans vervullen beiden voor 50 procent de rol van Buro Reng: “We complete each other in our work.” 

Ondanks dat Buro Reng ontzettend veel projecten aanneemt, zijn Pascal en Hans de enige fundamenten binnen het bedrijf. Ze beschrijven zichzelf daarom als een network agency; een bedrijf dat veel gebruik maakt van het huren van freelancers zoals fotografen en modellen. Zo blijft het mogelijk om het bedrijf met z’n tweeën te runnen, en tegelijkertijd hele gave projecten te doen.

De twee, die elkaar aanvullen als Bonnie & Clyde, hebben een sterk verhaal en weten precies wat ze willen. Door alsmaar de waarom-vraag te stellen en zo hun klanten en werknemers beter te leren kennen, wordt er naar nieuwe mogelijkheden gekeken. Om deze reden noemen Pascal en Hans zichzelf ook wel slow designers; er wordt ontzettend veel tijd aan het concept besteedt voordat de procedure begint. 

“Brand driven organisations are doing better”, galmt het door de zaal. Enthousiast klonk het verhaal over de methode die Buro Reng gebruikt, oftewel: ‘Brand Compass’. Een methode om ervoor te zorgen dat de klant zijn of haar eigen bedrijf en de doelgroep leert kennen, waardoor Buro Reng kan zorgen voor een passende huisstijl of campagne bijvoorbeeld. Voorbeelden van tools die ze gebruiken zijn: visueel brainstormen, kaarten sorteren of de liefdes- of haatbrief. Er wordt voor iedereen een passende methode gebruikt om zo de klant uit zijn of haar comfortzone te krijgen. De klant moet onder andere eerst de doelgroep leren kennen, voordat er een gepaste oplossing gecreëerd kan worden: “You need to crawl under their skin”, om het zo maar te zeggen. De doelgroep is namelijk degene die uiteindelijk jouw merk moet gaan promoten.

Gelukkig zijn de procedures minder ingewikkeld nadat de enorme conceptfase heeft plaatsgevonden. De meeste eindproducten bestaan uit logo’s, visuele concepten, huisstijlen en stemgeluiden van een merk. Daarbij proberen ze in hun projecten echte gevoelens en emoties vast te leggen. Een voorbeeld van een bekend project is Zorgcentrum Westerholm, waar ouderen een woonplek krijgen aangeboden om op een fijne en eigen manier oud te kunnen worden. Door in gesprek te gaan met medewerkers en bewoners heeft Buro Reng een merkstrategie bedacht waar uiteindelijk verschillende ontwerpen uit zijn gekomen. Zo maken Hans en Pascal zich ook sterk voor Penduka, een organisatie die zich inzet voor Namibische vrouwen. Hans en Pascal hebben erg veel waardering voor onder andere de borduurwerken die deze vrouwen maken, en daarom kozen zij ervoor om deze prachtige ontwerpen te visualiseren en hiervan zelfs een lettertype te maken.

Wanneer Pascal en Hans niet aan een project werken, zijn ze zelf creatief bezig. Zo is ook het ‘ballon-project’ ontstaan, “We hired a studio for a week, bought balloons, helium and started”, een ontzettend bekend project as we speak. Soms is de communicatie het uiteindelijke design wat er wordt opgeleverd.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een stageplek bij Buro Reng, wat wij overigens erg goed begrijpen, dan zijn hier een aantal belangrijke tips voor je. Buro Reng zoekt vier aspecten in een individu: be curious (first thing you need), always pay attention, question everything én niet te vergeten have fun. Dit laatste aspect is volgens de twee vrienden erg belangrijk. ‘’We laugh a lot, thank God”, wordt er aangevuld. Benieuwd naar wat Buro Reng het meest in een individu zoekt? “We invite you to have an attitude”. 

Nanouk Boelens & Eva Kraaijeveld - Redactiecommissie Studievereniging KIC

 

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen