Pitchen, party’s en puur geluk

Rond een uur of zeven op de tiende van maart, komen leden van KIC én Commotie ietwat verwilderd binnen door de stortregen die buiten nog wel even doorging. Deze druilerige Nederlandse praktijken worden al snel opgekrikt door de vrolijke uitstraling van The Student Hotel. Hier staat Pascal Rakers ontspannen klaar om de studenten te voorzien van een lezing over de house en techno feesten die hij organiseert en menig Stadjer wel kent: KopjeK.

Voor de start van KopjeK, wat overigens ‘kus op je kut’ betekent, gaan we ongeveer elf jaar terug in de tijd naar het plaatsje Kolham. Pascal vertelt dat in dit Groningse dorpje op de boerderij van een vriendin KopjeK tot leven kwam: hier organiseerde hij samen met Gerard Hulshof voor het eerst een feest. Weliswaar illegaal en veel lawaai en politie verder, maar er kwamen wel 200 mensen op af, vertelt Pascal trots. Dit smaakte voor de mannen naar meer en er volgden, tot op de dag van vandaag, nog meer toffe house- en technofeesten.

KopjeK, uit liefde ontstaan voor muziek, staat bekend om hun creatieve concepten. Denk aan LICCEN (‘Like I Care’) in je zwembroek tot aan LICCEN in je skioutfit, maar ook aan Warehouse en Idioterie. Deze gekke verkleedfeestjes, die op unieke locaties zoals een zwembad, een onbekend terrein of een verlaten pand worden georganiseerd, maken dat KopjeK in elf jaar tijd een echt begrip is geworden in Stad. Als er vanuit het publiek wordt gevraagd wat KopjeK precies zo goed maakt, antwoord Pascal na een tijdje denken dat hij eigenlijk geen idee heeft: “Of toch wel... Mensen komen eigenlijk gewoon om een leuke tijd te hebben, er heerst een losse en speelse sfeer. En het wordt mysterieus gevonden, omdat we de locaties van de feesten soms geheim houden.”

Wanneer Pascal de vraag “Hoeveel mensen denken jullie dat er daadwerkelijk vast voor KopjeK werken?” in de groep gooit, kijkt iedereen verbaasd op als hij laat weten dat hij KopjeK nu alleen runt. Pascal vertelt dat hij vooral samenwerkt met freelancers als het gaat om het organiseren van een feest. Daarnaast schakelt hij vaak DJ’s en artiesten in die nog in de beginfase van hun carrière zijn: “Ik vind het belangrijk om jong talent een podium te bieden, dus waarom niet?”

Nadat Pascal vooral op KopjeK zelf en de al bestaande feesten is ingegaan, is het onze beurt. Hij laat ons kennis maken met KREPELWALD: een festival midden in de natuur aan het water op een nog geheime locatie, net buiten Groningen, dat op 11 juli zal gaan plaatsvinden. Naast dat hier natuurlijk al promotie voor is gemaakt op social media, vraagt Pascal ons om het anders aan te pakken: “Bedenk een hele andere manier, in de vorm van promotie, om KREPELWALD onder de aandacht te brengen.” Wanneer de leden van beide verenigingen zich hebben gemengd en er groepjes van vijf zijn gemaakt, is het tijd om de hersens te kraken. Het is namelijk de bedoeling dat er in een kwartier tijd een elevator pitch wordt opgezet waarin het promotie-idee zo goed mogelijk naar voren moet komen. En daar willen de leden wel hun best voor doen, want wie de beste pitch neerzet, wint kaartjes voor KREPELWALD!

Na een kwartiertje brainstormen is het tijd om de pitches te presenteren. En die pitches gaan allerlei kanten op. Zo komt het ene groepje met het idee om een hele grote bak zand op de Grote Markt te gooien, inclusief een aangekleed podium met DJ, om zo alvast het natuur- en feestgevoel te creëren. Een andere groep ziet het wel zitten om in de trein tussen Groningen en Kropswolde een rave te organiseren.. Last but not least gooit de extern van Commotie haar charmes nog in de strijd om die gewilde festivalkaartjes te bemachtigen. Met haar capuchon op verstopt ze zich stilletjes achter een bananenplant. Langzaam komt ze hier dansend achterweg terwijl haar groepslid hun plan met de rest deelt: ze willen tien letters die het woord KREPELWALD vormen op de Grote Markt plaatsen. Deze letters zijn dan bedekt met bladeren. Terwijl er techno muziek op de achtergrond wordt afgespeeld, fluisteren de letters “KREPELWALD” wanneer er iemand langsloopt.

Uiteindelijk zorgen deze uiteenlopende en creatieve ideeën voor twijfels over de winnaar bij Pascal. Maar, hij weet het goed gemaakt. De groepjes die hun plan gedetailleerd uitwerken en hem toe mailen, worden verzekerd van een kaartje voor KREPELWALD. Dat resulteert in veel blije koppen. Er wordt afgesloten met een terugblik op een creatieve en informatieve avond. De groepen haasten zich naar huis om hun ideeën te perfectioneren om zo de felbegeerde kaarten in handen te krijgen.

Nanouk Boelens - Redactiecommissie Studievereniging KIC