Op pad met KIC in eigen woonkamer

De leden hadden er zin in: 25 maart stond onderstreept in de agenda's en zou weer een legendarische KIC-avond worden. Dit keer in de karaokebar! Helaas gooide het coronavirus roet in het eten en werd de activiteit afgelast. Grappig als je je bedenkt dat karaoke in het Japans staat voor “leeg orkest” zoals de karaokebar op de avond van 25 maart.

Gelukkig betekende dit niet dat de leden van KIC zonder contact met elkaar de week door moesten komen. Het bestuur van de studievereniging kwam met een alternatief zodat er toch een leuke avond met de andere leden te beleven viel. Donderdag 26 maart stond er een spelletjesavond op Houseparty op de planning.

Houseparty is een app waarmee de gebruiker kan videobellen met een maximum van zeven andere personen. Tijdens dit videogesprek kan je verschillende spellen doen zoals Trivia en Quick Draw. Salwa Issa, de intern coördinator van KIC, had de deelnemers in groepjes van vier verdeeld om zo verschillende teams tegen elkaar te laten strijden. Elk team had haar eigen teamleider die de puntentelling voor het eigen team bij zou houden.

Iedereen kwam rond 19.30 uur online en simpel gezegd, de chaos begon. Als je de app net had gedownload, zoals velen, bleven de vriendschapsverzoeken maar binnenkomen. Op de app zag je nu zo’n vijfentwintig tot dertig leden verschijnen, waarbij je het gesprek zomaar kon binnenvallen. De teams zochten elkaar op en maakten zich klaar om te spelen.

Tijdens ronde één werd al duidelijk hoe de avond eruit zou zien. Veel van de teams hadden niet precies door wat de bedoeling was en hierdoor werd duidelijk dat niet iedereen de regels van Salwa had doorgelezen. De teams speelden nonchalant wat spelletjes met elkaar terwijl de boventoon eigenlijk werd gevoerd door het onderwerp 'thuis quarantaine'.

Rond een uur of negen was eigenlijk niemand meer gefocust op de spelletjes die Houseparty te bieden heeft. Het werd tijd voor nog meer chaos. Iedereen nam een kijkje bij de verschillende groepen die inmiddels waren ontstaan. De meesten keken niet raar meer op van Daan Heijnen, die de hele avond al een hartjes zonnebril op had met daaronder een nep baard. Toen hij ook nog eens een sombrero uit de kast toverde kon Maarten Dijkhuizen zich ook niet meer inhouden. Hij voelde zich uitgedaagd door Daan en na een paar minuten gestommel op het scherm van Maarten keerde hij terug. Wat hij had aangetrokken zag niemand aankomen. Maarten verscheen op het beeld in prinsessenkleding die duidelijk niet voor een volwassen man was bedoeld. Anderen lachten hem hartelijk toe en na deze onthulling gaf Daan zich gewonnen.

Langzaam werd het weer wat rustiger op Houseparty nadat de meeste KIC-leden offline waren gegaan. Echter hielden de dichte kroegen de overgebleven KIC’ers niet tegen. Ze bleven nog even hangen om te borrelen. Er werden nog wat anytimers uitgedeeld en anderen dronken gezellig een biertje of wijntje mee. Zo zie je maar weer dat zelfs een pandemie als het coronavirus, Studievereniging KIC niet op de knietjes krijgt. De vereniging en haar leden, die vinden wel een manier om samen te komen!

Daan Heijnen - Redactiecommissie Studievereniging KIC