NOT JUST ANNIE-ONE

Langzamerhand kwamen de KIC-leden één voor één de livestream binnen druppelen op een regenachtige woensdagmiddag. We hadden een bedrijfsbezoek bij Annie Made It en daar konden veel KIC-leden natuurlijk niet op wachten! Onze intern coördinator en de voorzitter van de professionele activiteitencommissie waren bij Annie Made It aanwezig en hebben ervoor gezorgd dat al onze vragen werden beantwoord en de livestream soepel verliep.

Annie Made It is een bedrijf die met een creatief team animaties maakt voor bedrijven, overheden, reclamebureaus of non-profitorganisaties. Animaties zijn de opvolger van verhalen vertellen. Alles kan, zelfs als het in de echte wereld onmogelijk lijkt. Alexander vertelt dat hij in de loop van de jaren heeft geleerd dat je van elk project iets moois en eigens van kan maken. Een goed voorbeeld daarvan was een project voor een kartonfabriek. Alles was in de 3D animatie zo opgebouwd alsof alles bestond uit de karton van de fabriek.

Ik hoor je al denken ‘Annie Made It’? Hoe zou zo’n naam bedacht zijn. De meeste bedrijven doen er heel lang over om een naam te bedenken, maar dat deed Alexander net ietsje anders. Er moest namelijk nog snel voor het nieuwe jaar een naam worden bedacht dus gingen ze de uitdaging aan om binnen vierentwintig uur met een naam te komen.

Het team van Annie Made It bestaat uit zes creatievelingen. Daarnaast hebben ze om alle animaties in te spreken contact met twaalf stemacteurs. In de toekomst zouden ze nog wel willen uitbreiden naar een team van tien. Alexander geeft ook aan dat hij de eeuwige strijd tegen de tijd nog niet opgegeven heeft en hoopt in de toekomst met zijn team nog sneller animaties te creëren.

Maar waar begon het allemaal? Het begon allemaal bij Big Pixel. Alexander Otto was samen met zijn compagnon eigenaar van Big Pixel. Daar werkten ze aan ze vooral grote producties voor de klanten, bijvoorbeeld kinderseries of tv-films. Een voorbeeld hiervan is de kinderserie ‘Jokie en Jet’ bekend van de Efteling. Ze hebben hier wel drie jaar lang aan gewerkt en het was ook nog eens een groot risico wat ze namen. Zonder veel ervaring met het maken van kinderseries hebben ze zich er toch aan gewaagd en wat was het een succes! Alexander merkte dat hij vooral veel energie krijgt van kortere producties en verschillende klanten en besloot in 2017 om Annie Made It op te starten.

Wanneer het tijd is om het bedrijfsbezoek af te sluiten worden de laatste vragen nog gesteld en gaat iedereen weer zijn eigen weg. Ik denk dat we uit dit bedrijfsbezoek vooral hebben geleerd dat je van iedere opdracht wat gaafs kan maken en af en toe risico’s moeten durven nemen!

Manon Carras - Redactiecommissie Studievereniging KIC