Nieuws, nieuws, nieuws

Ieder jaar organiseert KIC een activiteit in samenwerking met zustervereniging Commotie van de RUG. Ondanks de pandemie werd er een interessant bedrijf gestrikt voor een online bedrijfsbezoek: RTL Nieuws! Op vrijdag 12 februari om 10:00 uur was het zover: Ischa Gerrits, journalist bij RTL Nieuws, joinde het Discord kanaal van KIC.

In het begin waren er helaas wat opstart probleempjes. Iedereen had zoveel zin in deze activiteit - eindelijk weer eens wat anders dan het eeuwige Corona gezever - dat de Discord server het begaf. Dit kwam doordat iedereen uit enthousiasme zijn/haar camera aan had gedaan. Dit vond Discord niet zo leuk, waardoor alles vastliep. Gelukkig was daar Daan to the rescue. Hij had het binnen vijf minuten opgelost en toen kon Ischa toch echt beginnen met zijn presentatie.

Ischa begon zijn verhaal met een schets van zijn tijd als student Communicatie. Hierna vertelde hij over RTL Nieuws en wat zijn taken daar allemaal zijn. Om ons scherp te houden had hij een aantal vragen voor ons, die we in groepjes konden bespreken. De vragen waren onder andere: Hoe zie jij de rol van de media de komende maanden voor je? Welke verhalen zijn onderbelicht? Wat heb je gemist? En misschien ook: wat moeten we blijven doen? Hoe gaan we om met de uitdagingen rondom de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid in het veranderende medialandschap?

Veel interessante vragen die in groepjes werden besproken en die voor interessante discussies zorgden. Na vijftien minuten keerden we weer terug naar de main room om onze discussies en antwoorden met Ischa te delen. Hij was erg geïnteresseerd, omdat dit natuurlijk waardevolle feedback voor RTL Nieuws was.

Al met al was het een enerverend bezoek met een zeer enthousiaste spreker! Ischa is een sympathieke man en hij stond dan ook zeker open voor alle vragen en feedback van de studenten. Een mooie activiteit waar we de vrijdag mee begonnen en zeker voor herhaling vatbaar!

Holly Jansen en Sanne Heesbeen - Professionele activiteitencommissie Studievereniging KIC