Flamingo’s, atoombommen en de Berlijnse Muur: een typische KIC-quiz

Kunnen jullie de allereerste online KIC-quiz ooit nog herinneren? De avond waar team ‘Anoniem Antwoord’ er met de winst vandoor ging? Dat was zo’n grandioos succes, dat de sociale activiteitencommissie besloot om een tweede quiz te organiseren. Dit keer voor zowel de actieve leden áls de algemene leden. Op donderdag 11 juni zaten we allemaal gespannen achter onze laptops voor een nieuwe uitdaging, wat eindigde in een groot succes. Vier verschillende teams stonden rond acht uur strijdlustig klaar om de eerste plaats deze keer wél te bemachtigen! Een absolute revenge.

De KIC-quiz was voorzien van hetzelfde concept als de vorige keer. Via Zoom werd er een video getoond waar presentatie-talenten Madelin en Mirjam, onder het genot van een heerlijk wijntje, de KIC’ers door de quiz leidden. Er werd gestart met een ronde waarin vragen naar voren kwamen wat betreft algemene kennis. Dit was een ronde waar de teams veel discussieerden over de vraag “Waarom staan flamingo’s eigenlijk op één been?” en waar er sprake was van veel ongeloof toen bleek dat ‘Mohammed’ de meest voorkomende naam in de wereld is. Menig KIC’er kwam er in deze eerste ronde opnieuw achter dat het nieuws volgen af en toe best wel belangrijk is! Dat terwijl we zulke goede voornemens hadden na afloop van de vorige quiz...

Na deze ronde werden de geschiedenis-vragen aan het licht gebracht. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Terwijl ieder team zeker wist dat de Berlijnse Muur in 1989 was gevallen, bleek het antwoord volgens de sociale activiteitencommissie 1991 te zijn. Een paar woordenwisselingen en “Hey Google, wanneer is de Berlijnse Muur gevallen?” verder, kwamen de KIC-leden erachter dat er een klein foutje was gemaakt. Om het voor eens en altijd helder te krijgen: de Berlijnse Muur viel in 1989 en werd volledig afgebroken in 1991. Goed om te weten!

De muziekronde was voor velen appeltje eitje en de vragen werden dan ook grotendeels goed beantwoord. Zo volgde ook het onderdeel media en entertainment. Iets waar de KIC-leden ab-so-luut verstand van hebben! De creatieve KIC’ers vonden de sportvragen echter wel iets te hoog gegrepen. Menig lid moest toch écht even goed nadenken wie Tom Dumoulin in hemelsnaam ook alweer was, om nog maar niet te spreken van het team waar hij onderdeel van is. Achteraf bleek dat niet eens de pittigste vraag te zijn, want hoeveel weegt een discus voor vrouwen eigenlijk? En hoe worden bij bowlen drie strikes achter elkaar genoemd? Waarschijnlijk zijn de antwoorden bij de KIC-leden het ene oor in en het andere oor weer uitgegaan.

Nadat de sport-vragen verleden tijd waren, kregen de deelnemers wat technologie-vragen voor de kiezen. Een mazzeltje voor alle mannen van KIC; zij wisten natuurlijk wel welke codenaam Android 2.3 had en op hoeveel Volt een USB-aansluiting werkt. Voor team Manon’s Almactie was er sprake van een dompertje deze ronde. Doordat er geen enkele man in het team zat, was het deze ronde bij bijna elke vraag gokken geblazen voor de peinzende vrouwen.

Een quiz is er geen van KIC, als er geen ‘random facts’ naar voren komen. Zo kraakten we onze hersens over de vraag of Bastian Cuperus tweemaal een atoombom heeft overleefd en zijn we voor de rest van ons leven verdrietig over het feit dat de croissant van origine niet uit Frankrijk komt. Kortom: na een quiz van de sociale activiteitencommissie droom je elke keer weer over het feit dat je de volgende dag écht naar het nieuws gaat kijken. Helaas zijn wij dit vergeten, maar we hopen dat jullie er wel aan hebben gedacht. Als we een quiz van de sociale activiteitencommissie ooit nog willen winnen, dan moeten we wel! Dit keer ging ‘4 bier tafel 3’ met daarin Salwa, Loïs, Jordy, Boyen en Twan er met de winst vandoor. Zijn jullie de volgende winnaar?

Nanouk Boelens & Eva Kraaijeveld - Redactiecommissie Studievereniging KIC

Nanouk Eva