Een laatste bedankje aan alle actieve leden

Het hele jaar hebben de actieve leden van Studievereniging KIC naar dit weekend uitgekeken. Het ALW oftewel: het actieve ledenweekend! Hét moment waar iedereen naar uitkijkt én het afscheid waar iedereen tegenop ziet: daar zijn er maar weinig van. Op het actieve ledenweekend bedankt het bestuur de leden die zich een jaar lang hebben ingezet voor de studievereniging in de vorm van een heleboel leuke activiteiten. Het veertiende bestuur nam ongeveer dertig actieve leden mee naar Friesland om te kamperen in het toen nog rustige Bakkeveen. Het leukste weekend van het jaar, aldus Studievereniging KIC.

Rond een uur of vier dwarrelden de eerste leden bepakt met winkel- en weekendtassen het terrein op van kampeerboerderij The Loryann in Bakkeveen. Het terrein, gelegen in de buitenlucht en voorzien van de smakelijke geur van pas gemolken koeien, kwam al snel vol te staan met tentjes. Van pop-up tentjes voor twee personen tot enorme gezinsuitvoeringen waar een enkeling in zou bivakkeren; je zag van alles voorbij komen. Daarbij zat er ook zeker verschil in de ervaring wat betreft kamperen onder de leden: waar de één de tent al op had staan voordat je tot drie kon tellen, had de ander zelfs moeite om de tentstokken op de juiste plek te krijgen; je kent het wel.

Na uren getreuzel, elkaar helpen en veel blijdschap omdat iedereen elkaar weer eindelijk zag, kon het weekend beginnen. De teams, elk gekoppeld aan een eigen thema, maakten zich klaar voor de bonte avond terwijl er in de keuken hard werd gewerkt aan een heerlijke pan spaghetti. Tom Eggens had echter niet veel zin in spaghetti en liet per ongeluk of expres zijn bord met veel geklieder op de grond vallen. Na het opruimen en een borreltje na het avondmaal was het tijd voor de bonte avond.

Het vele oefenen van de teams werd deze avond meer dan beloond. We werden verrast door verschillende prachtige optredens waarbij zelfs meneer Cheung, bekend van Ik Hou Van Holland, in zijn drukke agenda een plekje vrij wist te maken om langs te komen in Bakkeveen. Naast een creatieve uitvoering van het ontstaan van ‘Buffalo’ en een quiz over de actieve leden kregen we ook dansles op het liedje ‘Tigers’ van danslerares Loïs en mochten we tot rust komen tijdens bieryoga onder begeleiding van Jessy. Na de bonte avond was het voor velen nog geen tijd om de tent in te kruipen. Het Bakkeveense feestje was namelijk nog maar net begonnen en de ‘scoutingboys’ binnen KIC bouwden een vuurtje voor de sfeer. Onder het genot van veel biertjes en de gewenste gezelligheid druppelden de leden één voor één tevreden terug naar hun tent. De één in een minder rechte lijn dan de ander; maar gegarandeerd was de slaap hard nodig voor de dag die zal volgen.

Onder het genot van een boel loeiende koeien, veel vliegen en een huppelende Salwa met een muziekbox onder haar arm werd iedereen de volgende ochtend vrolijk de tent uit gejaagd. Voor deze zonnige zaterdag was er een heus toernooi voorbereid waarbij een potje flunky bal, bierpong, een hindernisbaan en ‘wie is het’-variant van de actieve leden niet konden ontbreken. Enthousiast begonnen de KIC’ers in gepaste outfit aan het toernooi. Van roze panters tot ANWB slippers voor de vakantiegangers, je kon het zo gek niet bedenken of onze leden liepen erin rond. Om nog maar niet te spreken van de glitters en veren die over het terrein rond dwarrelden; solliciteren voor een animatieteam was er niets bij. Echter was het voor de leden een zware taak om het toernooi tot en met de laatste ronde af te maken. Waar niet genoeg rekening mee was gehouden is dat de leden van KIC erg van een borrel houden. De biertjes die bij de verschillende onderdelen van het toernooi gedronken moesten worden hadden dan ook geen positief effect op de motivatie van de leden. Na de helft van de rondes hadden de meeste teams de verkleedkleding in de ring gegooid waarna ze een plekje in de schaduw zochten om te genieten van het gezelschap.

Ondanks alle leuke activiteiten die er al hadden plaatsgevonden, is er als je het ons vraagt één activiteit waar het actieve ledenweekend echt om draait: het uitreiken van de almanak en de certificaten. Met gezonde spanning, veel kleedjes en een aantal biertjes vormden de leden een kringetje op het grote grasveld. De almanakcommissie stond te popelen om ons te vertellen over de almanak waar zij het hele jaar zo hard aan hebben gewerkt. Na een prachtige toespraak van de commissievoorzitter Thessa moesten er eerst wat traantjes worden weggepinkt voordat het uitdelen van de almanakken kon beginnen. ‘KIC’s survival gids’ was officieel een feit. De jaarboeken vlogen in het rond en de meest lieve maar ook grappige tekstjes werden voor elkaar opgeschreven. Zo volgde de middag totdat na het schrijven in meer dan dertig almanakken niemand meer gevoel in zijn of haar handen had. Gelukkig werd er op dat moment een grote pan nasi op tafel gezet en ploften de KIC’ers tevreden neer op de picknickbanken; de laatste avond kon beginnen.

Naast het volle middagprogramma beloofde de avond een geweldige afsluiting van het weekend te worden. Onze geweldige intern-coördinator Salwa had voor elk individueel lid een prachtige speech voorbereid om hen te bedanken voor het jaar en ieder een certificaat uit te reiken. Uiteraard wist niet iedereen het droog te houden en met wat gesnotter werden de tranen weggepinkt. Ook werd dit moment gebruikt om de winnaars van de commissie competitie bekend te maken. Een jaar lang hebben de twaalf commissies van KIC gestreden voor fame & fortune. Het was een spannend jaar met meerdere commissies die mochten proeven van een voorsprong, maar toch kon er maar één commissie de beste zijn. De sociale activiteitencommissie wist een sterk gevecht neer te zetten, maar de winst van vorig jaar wisten zij niet nogmaals te pakken. De commissie eindigde op de derde plek binnen de competitie! Tussen de nummers één en twee was het helemaal spannend; het hele jaar liepen ze nek aan nek en niemand behalve het bestuur wist welke commissie er daadwerkelijk had gewonnen. Na veel tromgeroffel werd duidelijk dat de almanakcommissie de tweede plaats binnen had gesleept. Nu de nummer één bekend was kon de blijdschap van de redactiecommissie niet meer op: na een heftige strijd was de bokaal binnen.

Al met al was het een bewogen jaar vol met ups en uiteraard één flinke down na het uitbreken van het coronavirus. Toch heeft het veertiende bestuur samen met haar leden ons altijd het gevoel gegeven dat het allemaal goedkomt en dat we er samen doorheen slaan. Met veel creativiteit wist de vereniging bekende activiteiten in een nieuw jasje te steken en ons te voorzien van enorm veel gezelligheid. Als je het ons vraagt was dit weekend in het Friese Bakkeveen de beste afsluiting van ons jaar als actief lid. Het rest ons om nog een állerlaatste keer onze dank uit te spreken naar alle actieve leden van KIC en natuurlijk in het specifiek het veertiende bestuur der Studievereniging KIC: wij hebben genoten. We hopen jullie allemaal volgend jaar te zien, want een knalfuif? Dat wordt het zeker!

Daan Heijnen & Eva Kraaijeveld - Redactiecommissie Studievereniging KIC